תזונה מאוזנת – מילון מושגים

אלוורה

נוגד דלקת, משלשל, מגביר ייצור והפרשת מרה, ממריץ, מטהר. זהו צמח בעל השפעה מיטיבה על מערכת העיכול. אלוורה נמצאת בשימוש נרחב ברפואה ובקוסמטיקה.

נוגדי חמצון

חומרים נוגדי חמצון: כל אחד מתוך חומרים כימיים רבים, כולל תוצרי פעילות הגוף הטבעיים וחומרים מזינים המתקבלים עם המזון ומסוגלים לנטרל את פעולת החמצון של רדיקלים חופשיים וחומרים אחרים. בוחנים את נוגדי החמצון בעיקר בהקשר של חמצון תרכובות אורגניות.

חלבונים

חלבונים הינם תרכובות אורגניות הבנויות ממולקולות ענק שרשרתיות. החלבונים מורכבים מחומצות אמינו ומהווים רכיב בסיסי המאפשר את קיומם של תהליכי החיים של כל יצור חי.

ויטמינים

חומרים אורגניים החיוניים לגוף האדם, אשר אינם מיוצרים על ידו ומתקבלים עם המזון. הויטמינים ממלאים תפקיד חשוב בתהליכים ביולוגיים בגוף, יש להם גם השפעה מסוימת על ההרגשה הכללית.

חומצה הידרוקציטרית

חומצה זו חוסמת את תהליך הפיכת הגלוקוזה לשומן. מעודדת את חמצון השומנים ואת הסינתזה של ל-קרטינין, המעבירה את חומצות השומן למיטוכונדריות.

גינקו בילובה

צמח רליקט (משאר) הידוע בסגולותיו הייחודיות כנוגד חמצון.

אשלגן

יחד עם נתרן, האשלגן תורם לוויסות מאזן המים בגוף, משתתף בהולכת דחפים עצביים ומשפר את פעילות המוח באמצעות אספקת החמצן אליו. האשלגן ממלא תפקיד חשוב בתפקוד השרירים. מחסור באשלגן בגוף עלול להיגרם כתוצאה מצריכה מופרזת של קפאין, סוכר ואלכוהול. אשלגן מצוי בפרי הדר, בכל הירקות העליים הירוקים, עלי נענע, גרעיני חמניה, בננות ותפוחי אדמה.

ערך קלורי

הערך האנרגטי של מוצרי המזון הנמדד בקלוריות (בארץ, כאשר מזכירים “קלוריות”, מתכוונים בפועל לקילו קלוריות  – קק”ל).

סידן

הסידן משתתף בוויסות פעילות התאים, מסייע למרכיבים תזונתיים להגיע לתא ומווסת את פעילות האנזימים. סידן חיוני לקרישיות הדם, מראה העור, השיער והציפורניים. הוא מהווה חומר בנייה לכל רקמות החיבור בגוף, כלומר, השרירים, הגידים, העור והעצמות. מחזק את המערכת החיסונית. המקורות הטובים ביותר לסידן הם: גבינה, חלב, ביצים, מוצרי חלב מותססים, קטניות (שעועית, סויה), אגוזים.

תאית

סיבים תזונתיים צפופים המשפיעים רבות על פעילות מערכת העיכול. סיבים אלה הם פחמימות מורכבות אשר לא מספקות אנרגיה לגוף, אך חיוניות לפעילותו השוטפת.

מגנזיום

משתתף בבניית רקמות העצם, בוויסות הפעילות של הרקמות העצביות ובאיזון האנרגיה. משפר את אספקת הדם ללב, לכן צריכתו חיונית לאנשים מבוגרים. בין מקורות המגנזיום במוצרי המזון: גריסים, דגנים, דגים, סויה, בשר, ביצים, לחם, קטניות, אגוזים, משמשים מיובשים, ברוקולי, בננות, ירקות עליים, אוסנה, פטל, תות שדה.

מטבוליזם (חילוף חומרים)

מטבוליזם הוא התהליך של הפיכת המזון הנצרך לאנרגיה חיונית לפעילות הגוף. חילוף החומרים אינו מתאפשר ללא נוכחות אנזימים, מולקולות מיוחדות המשפרות תגובות כימיות במהלך עיכול המזון. אנזימים חיוניים לספיגת פחמימות, חלבונים ושומנים.

ויטמין B3 (ניאצין)

ויטמין מסיס במים. חיוני לסינתזה של הורמוני מין והורמונים אחרים. תומך במערכות העיכול והעצבים, בפעילות המוח ובבריאות העור. ממריץ את מחזור הדם, מוריד את רמת הכולסטרול. בין מקורותיו: כבד, בשר רזה, חיטה מלאה, דגים, ביצים, בוטנים קלויים, חזה עוף/הודו, אבוקדו, תמרים, תאנים, שזיפים מיובשים.

חנקן חמצני

מווסת את הרחבת כלי הדם, דבר המייעל את אספקת החומרים המזינים לשרירים, ובכך תורם לעלייה במסת השריר. מקל על דלקות אשר עלולות להתפתח על רקע מאמץ יתר של השרירים. מעלה את רמת האנרגיה הכללית, מחזק את המערכת החיסונית. משפר את יכולת ספיגת החמצן.

חומצות שומן רב בלתי רוויות

קבוצת חומצות שומן בלתי רוויות בעלות מספר קשרים קוולנטיים בין אטומי החמצן. כיום, מחלקים את חומצות השומן הבלתי רוויות לשתי קבוצות עיקריות: אומגה 3 ואומגה 6.

פרוביוטיקה

חומרים אשר אינם מעוכלים באמצעות האנזימים של מערכת העיכול האנושית, אינם נספגים בה, אך יחד עם זאת מסוגלים לעודד באופן סלקטיבי צמיחת מיקרואורגניזמים המיטיבים עם גוף האדם. בכך מגנה עלינו הפרוביוטיקה מפני דיסבקטריוזיס.

אבקת חלבון (פרוטאין)

תרכיז של חלבון משובח בצורת אבקה. חלבון זה חיוני לבניית מסת השריר ולהתאוששות לאחר אימון עצים. זהו החומר העיקרי עבור סינתזת חלבון חדש. צריכת אבקת החלבון תורמת הן לחיזוק מבנה החלבון הפנימי של התא והן לחיזוק תא השריר עצמו.

סלניום

יסוד קורט פעיל מבחינה ביולוגית, מצוי בהרכב של הורמונים ואנזימים מסוימים. מייצר גלוטתיון פראוקסידאז אשר תומך בפעילות נוגדת חמצון ומנטרל רדיקלים חופשיים. חיוני ביותר לתהליך ייצור החלבונים בגוף, מסייע בשמירה על פעילות תקינה של הכבד ועל בלוטת המגן; מחזק את מערכת החיסון.

סויה

צמח ממשפחת הקטניות. תכולת החלבון בסויה מגיעה לכדי מחצית. בנוסף, 30% מתכולתה “מוקצית” לאנזימים, פקטינים וחומצות אורגניות. יתרונה העיקרי של הסויה הוא בערך הגבוה של הפרוטאין שבה.

פחמימות

מקור האנרגיה העיקרי עבור בני אדם. בהתאם למספר יחידות המבנה, מתחלקות הפחמימות לשני סוגים: פשוטות ומורכבות. הפחמימות הפשוטות מתפרקות במהירות ונספגות בגוף בקלות. הן מעלות את רמת הסוכר בדם, דבר העלול לגרום לעלייה במשקל ולירידה בקצב חילוף החומרים. פחמימות מורכבות בנויות כקבוצות סכרידים הקשורים ביניהם, שכמותם הכוללת מגיעה לעשרות ואף למאות. פחמימות מסוג זה נחשבות לבריאות, כיוון שבתהליך עיכולן בקיבה האנרגיה משתחררת באיטיות, ובכך הן מספקות תחושת שובע יציב לטווח ארוך.

פיטונוטריאנטים

ויטמינים ומינרלים ממקור דגנים וקטניות, כמו גם פירות וירקות. פיטונוטריאנטים הינם חומרים ביולוגיים פעילים אשר מעניקים לפירות וירקות את צבעם, טעמם וניחוחם. פיטונוטריאנטים תורמים גם לעמידות טבעית למחלות. הם מיטיבים עם בריאות הגוף האנושי.

זרחן

יסוד חשוב ביותר המצוי בהרכב החלבונים, חומצות הגרעין ורקמת העצם. זרחן משתתף בתהליכי הפקת האנרגיה, תומך בתפקוד השרירים, בפעילות השכלית ובתהליכים אחרים החיוניים לתפקודו של הגוף. משפיע על פעילות הלב והכליות. בין מקורותיו במוצרי המזון: דגים, לחם, בשר, חלב, גבינה צהובה, שעועית, אפונת גינה, גריסים (שיבולת שועל, גריסי פנינה, שעורה), פירות יער, אגוזים, פטרוזיליה, כרוב, גזר, שום, תרד.

כרום

יסוד קורט חיוני, נחוץ לחילוף תקין של חלבונים, פחמימות וליפידים, כמו גם להעלאת הרגישות לאינסולין.  ירידה בתכולת הכרום במזון ובדם גורמת לעיכוב בגדילה ולעלייה ברמת הכולסטרול בדם. בין מקורותיו: כבד, גבינה צהובה, קטניות, אפונה, דגנים מלאים, פלפל שחור.

אבץ

משתתף בחילוף הפחמימות, בייצור הדם, בתהליכי הראייה ובפעילות הבלוטות האנדוקריניות. בין מקורותיו במוצרי המזון: בשר, דגים, צדפות, חלקי פנים, ביצים, קטניות, גרעיני דלעת, סובין חיטה, גבינה צהובה.

אכינצאה

ממריצה בעדינות את מערכת החיסון, נוגדת דלקות.