כמה חלבון מומלץ לצרוך בתפריט התזונה?

כל מי שמתעניין בתזונה או בכושר, ודאי שמע לא פעם על החשיבות של צריכת חלבון כחלק מתזונה נכונה. עם זאת, רבים מאיתנו לא באמת מבינים לעומק מהם חלבונים, כיצד הם תורמים לגוף שלנו ומהי כמות החלבון היומית שכדאי לצרוך, על מנת לשמור על תזונה מאוזנת ובריאה. בדיוק מסיבה זו, אספנו עבורכם מספר שאלות מהותיות שיסייעו לכם להבין מהו בדיוק חלבון וכיצד הוא תורם לתפקודי הגוף השונים ואיך מחשבים את כמות החלבון.

כמות חלבון המומלצת לצריכה

מהו חלבון וכיצד הוא תורם לגופנו?

חלבון הוא תרכובת אורגנית, אשר בנויה משרשרת של חומצות אמינו ומצויה בכל תא חי. החלבון הוא אחד משלושת אבות המזון הנחוצים לנו לצורך תפקוד תקין ובריא של הגוף שלנו. בין היתר, החלבון אחראי על בניית רקמות, שרירים ותאים; סיוע בהעברת חומרים שונים לתוך ומחוץ לתאי הגוף; שמירה על שלמות העור והשיער; סיוע למערכת החיסונית ביצירת נוגדנים ועוד. במילים אחרות, החלבון הוא חלק חשוב ואינטגרלי בתפקודים רבים של הגוף שלנו.

האם יש צורך להוסיף חלבון לכל ארוחה?

צריכת חלבון כחלק מארוחה מאוזנת, עשויה להאט את ספיגת הסוכר לדם (וכך להפוך את הערך הגליקמי של הארוחה כולה לנמוך יותר) ולתרום לתחושת שובע. עם זאת, חשוב לדעת כי כמות החלבון היומית המומלצת לצריכה עשויה להשתנות מהותית בין אדם לאדם, שכן היא תלויה בין היתר במשקל הגוף, במסת השריר הקיימת של הגוף, במצב הבריאותי שלנו ובצרכים הפיזיולוגיים הספציפיים שלנו. כך, למשל, כמות החלבון היומית המומלצת לאישה ששוקלת 50 קילו ואינה מבצעת פעילות גופנית אינטנסיבית, לא תהיה זהה לכמות החלבון היומית המומלצת לגבר ששוקל 80 קילו ומבצע פעילות גופנית אינטנסיבית. כמו כן, ישנם מצבים רפואיים, כמו למשל יתר לחץ דם או מחלות כליה, אשר דורשים התאמה ספציפית ומדויקת של כמות החלבון היומית הנצרכת. מסיבה זו, אין תשובה חד משמעית לשאלה האם צריך להוסיף חלבון לכל ארוחה. בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר שיש לתת עליו את הדעת הוא כמות החלבון היומית הנצרכת, ולא בהכרח כמות החלבון שאנו צורכים בכל ארוחה בנפרד. על מנת לחשב את כמות החלבון היומית הנדרשת לגוף שלנו ולרמת הפעילות שלנו, ניתן להיעזר באיש מקצוע או במחשבון חלבון.

מה קורה במצב של עודף חלבון?

במצב של צריכה גבוהה מדיי של חלבון, הגוף שלנו לא יוכל להשתמש בחלבון העודף, וייאלץ להמיר אותו לגלוקוז. כאשר הגוף שלנו מקבל כמות גדולה של גלוקוז, הוא מפריש אינסולין – שמטרתו לפנות את הגלוקוז מהדם ולאחסן אותו בתאי הגוף כשומן. במילים אחרות, צריכה עודפת של חלבון עשויה לגרום להשמנה. כמו כן, עודף של חלבון בגוף עלול ליצור עומס על הכליות. כאשר העומס הזה נמשך לאורך זמן, תפקודי הכליות עלולים להיפגע באופן חמור ואף כרוני. דבר נוסף שעודף חלבון יוצר, הוא איבוד נוזלים – שכן צריכה מוגברת של חלבונים מתאפיינת בעודפי חנקן, מהם הגוף מנסה להיפטר באמצעות מערכת השתן.

מה קורה במצב של חוסר חלבון?

בשל העובדה שהחלבון אחראי לכל כך הרבה תפקודים חשובים של הגוף שלנו, במצב של חוסר חלבון אנו עשויים לחוות תופעות כמו עייפות, התכווצויות שרירים, נשירת שיער, איבוד מסת שריר, פגיעה ביכולות הפיזיות והמנטליות, פגיעה במערכת החיסונית, חרדה, רמות כולסטרול גבוהות, חוסר איזון הורמונלי, בצקות בגפיים התחתונות, ציפורניים שבריריות וחלשות, השתוקקות לסוכר ואף פגיעה בפוריות. במצב של חוסר חמור מאוד בחלבונים, הגוף אף עלול להגיע לקריסת מערכות, אשר עלולה להוביל בסופו של דבר למוות.